tirsdag den 5. september 2017

Personkarakteristik

Vi arbejder med personkarakteristik i dansk 4.klasse. 

Vi startede forløbet med at snakke om personkarakteristik.
- Hvordan beskriver vi hinandens indre og ydre?
- Hvordan lytter/leder man efter spor i en tekst der beskriver dette?

ELEVMÅL:
Jeg kan fortælle for en makker, hvad en personkarakteristik er. 
Jeg kan kende forskel på statisk og dynamiske personer i tekster. 
Jeg kan udfylde teksters tomme pladser og karakterisere hovedpersonernes indre og ydre. 
Jeg kan udfylde teksters tomme pladser og karakterisere bipersoners indre og ydre.
Jeg kan beskrive en persons indre og ydre mundtligt og skriftligt. 
I 4.b har vi læst "En som Hodder" og "Emmely M" fra fandango 4. Eleverne har arbejdet med enkelte opgaver fra opgavebogen til fandango. De opgaver hvor de skulle beskrive personerne med enkelte ord. Hvordan Hodder og Emmely M bliver opfattet i fortællingen.

Emmely M er en rigtig sød fortælling om en pige og hendes dukke - en forvandlings-historie. Vi læste hele bogen og ikke kun uddraget i fandango.
Samtidig med at fokus har været på personkarakteristik har vi også arbejdet med substantiver - eleverne skulle finde substantiver i teksten og bøje dem i skema.

Vi skal læse "En pige der krøb" af Fupz - en billedbog. Eleverne skal lytte til oplæsning og finde spor på beskrivelser af pigen både hendes indre og ydre. Igen en forvandlings-historie. Eleverne er gode til at skrive noter så mens jeg læser skriver de ned.
Dernæst tager vi en "bordet rundt" eller "mødet på midten" så de får snakket om, hvad de hver især har skrevet ned.

I næste uge skal eleverne så igang med at skrive deres egen historie. En historie, hvor fokus er at beskrive hovedpersonens indre og ydre.


Jeg har lavet spørgsmål til Emmely M - som vi i dag i det skønne vejr brugt til en omgang Quiz og byt. Eleverne havde prøvet det før men skal stadig øve sig på at hilse pænt og takke for hjælpen.



https://docs.google.com/document/d/1eTv8lj-lS6fMzalJBwnlzj4haIE7jNV6XC4gaDMSp7Q/edit?usp=sharing



Ingen kommentarer:

Send en kommentar