mandag den 2. april 2018

Ole Lund Kirkegaard

Forfatterskab om Ole Lund Kirkegaard 
Lige inden påske fik vi afsluttet vores forfatterskabsforløb om Ole Lund Kirkegaard i 3.klasse. Vi har haft om OLK i nogle uger. Vi mangler lidt finpudsning af vores foldebøger med de sidste flotte detaljer.


Fælles i klassen har vi læst Gummi Tarzan og Lille Virgil. Derudover har eleverne selv læst nogle af de andre klassikere af Kirkegaard i deres frilæsning.
I år har jeg brugt teksterne meget og går ind i sproget sammen med eleverne for at finde den stemning som OLK var så fantastiske til at skabe.
Vi har igennem lang tid arbejdet med fortællende tekster, så et mål for dette forløb har været, at eleverne også skulle lære lidt om berettende tekster. Vi har læst om OLK, om hans barndom, familieliv og arbejdsliv som forfatter og fundet frem til, hvad der var helt særligt ved OLK og hans romaner.

Et andet mål for dette forløb var også, at eleverne kunne genkende de forskellige ordklasser, der var i teksten. Vi har brugt meget tid på at snakke om ordene, hvilken betydning de har for hinanden og hele sætningen.

Vi nåede desværre ikke at arbejde med Otto er et næsehorn. Til denne historie ville jeg have introduceret eleverne for en beskrivende tekst om næsehornet. En ekstraopgave kunne nemlig være at undersøge og skrive om næsehorn. Den må vi have til gode :o)

I arbejdet med Gummi Tarzan har fokus været på personerne i historien og i Lille Virgil var fokus på miljøet og mere bestemt den by som Virgil boede i.

Undervisningsmål:

Jeg kan fortælle om Ole Lund Kirkegaard og hans forfatterskab.

Jeg kan fortælle om forskellen på en berettende og en fortællende tekst.

Jeg skal kunne læse, forstå og leve mig ind i en roman.

Jeg kan se og finde forskelle og ligheder mellem personerne i en fortælling samt skrive en personkarakteristik.
Jeg kan finde spor i teksten, der beskriver forskellige miljøer.

Jeg skal kunne samtale om film og kende til filmiske virkemidler.
Jeg kan forklare, hvad lydord er og kan genkende dem i en tekst.
Jeg ved, hvad sammenligninger er, og kan selv finde på nogen.
Jeg ved, hvad navneord/udsagnsord og tillægsord er og kan genkende dem i en tekst.



Jeg læste de to første kapitler op fra Gummi Tarzan og målet var, at eleverne skulle finde ordene i teksten - finde de sætninger, som var med til at beskrive både den indre og ydre karakteristik af Ivan og Hr. Olsen.


Det kom der nogle fine fold ud af.










Eleverne skulle genopfriske brugen af pixton, så en ekstraopgave til ugerne, hvor vi arbejdede med Gummi Tarzan var at lave en tegnserie over historien.
I arbejdet med Lille Virgil læste vi de første par kapitler fælles. Eleverne skulle i små grupper finde ord og sætninger, der beskrev husene i teksten.

Vi brugte sætninger fra Lille Virgil i vores grammatiske arbejde - rul ned til links...
Vi kiggede på OLK´s tegninger og snakkede om hans sjusket streg og de små fine detaljer - speciel kontrast. Nu var opgaven, at eleverne selv skulle tegne et af husene fra Lille Virgil. Det kom der nogle rigtig flotte resultater ud af.

Resten af bogen blev også læst op - men mest som hyggelæsning :o)

Målet var, at eleverne skulle være opmærksomme på sproget i teksten - finde spor i teksten. Vi var små detektiver både på og mellem linjerne.









Vi har ugeskema og hver uge har eleverne skriveopgaver. Det er både almindelige skriv pænt opgaver og her bruger jeg altid ord fra de tekster vi læser.
Derudover er der skriveopgaver f.eks. til ugen, hvor vi startede med Gummi Tarzan.

Forestille dig, at de mødte en heks og fik èt ønkse - hvad ville de ønske sig og hvorfor? Tænk dig godt om og kom med et godt argument for hvorfor det lige er det ønske.




Sidste proces i dette forløb er FOLDEBØGERNE om OLK og hans forfatterskab.
Eleverne skal skrive om hans barndom og liv som forfatter. De skal skrive om min. to af hans bøger - om selve bogen og hovedpersonen. Hvad de derudover kan/vil skrive om bestemmer de selv - fantasien sætter ingen grænser.


Vi nåede som sagt ikke at blive færdige med foldebøgerne inden påskeferien, så dem fortsætter vi med efter ferien - den sidste finjustering.

Da jeg introduceret opgaven for dem, viste jeg de foldebøger frem som jeg selv har lavet for at give nogle gode ideer. Eleverne må gerne være sammen, men jeg siger altid til dem, at de skal være opmærksomme på at kun én kan få bogen med hjem til sidst.




















Her er forskellige grammatiske opgaver til Gummi Tarzan:


https://docs.google.com/document/d/1Cuoqmb2DXPS9F2q9ebtX0nIznTtVbZ-MtUgu43TJdMI/edit?usp=sharing


https://docs.google.com/document/d/1K77H70ldPvuPcBcQOotj_BRNmaBEV_MUeH41Q9utd8E/edit?usp=sharing

https://docs.google.com/document/d/1EIifsYEK69kROJKTi-Lsu-GKSU_OIbuX0I_PKHiHPvc/edit?usp=sharing

https://docs.google.com/document/d/1Qzrk2ylA2Wts0oM90VCTW61JSVBbPP-Yq1cttl3RDJI/edit?usp=sharing

https://docs.google.com/document/d/1Tgk8buC6PjtlkczILfhwRBQQAja_pNVUsd7MK2w5nRk/edit?usp=sharing

Gamle grammatik opgaver jeg fandt på mit drev:


https://docs.google.com/document/d/1RPmfC1Z8wmWM_sLLkx3-saiEBNEUIMx-v7XCMHufQbI/edit?usp=sharing


Quiz og byt til Gummi Tarzan:

https://docs.google.com/document/d/1T4KvkYEqK5oydA8tmu2NQeQxnP1ZfzOBtiKVaQ9XatI/edit?usp=sharing

Jeg skal blive bedre til at huske at bruge mere CL opgaver i arbejde med litteraturen - i denne periode havde vi quiz og byt samt dobbelt cirkler. Nu har vi brugt dem så mange gange så eleverne kan dem og ved hvad de skal. 

Forskellige grammatiske opgaver til Lille Virgil: 

https://docs.google.com/document/d/1yZ6yTki-w5BNbePTE3euog2fiv_OIvM0Ecg0xEIcWxA/edit?usp=sharing
Denne opgave tog vi fælles på klassen. Vi valgte enkelte sætninger fra bogen. Eleverne fandt sammen med mig de forskellige ordklasser i sætningerne. Vi snakkede om sætningerne, hvilken betydning ordene havde for hinanden og hvad der skete med sætningerne, hvis vi sættede andre ord ind. 





https://docs.google.com/document/d/1-QDvxtQq_RW7wn0L9y5M0-CB3LFb8NV2mrOjBK_WjGU/edit?usp=sharing

https://docs.google.com/document/d/1eVtb0VHanrrkQexsn8Vqb7SaKP5ZUGdqaoGNuIEk6x8/edit?usp=sharing


LYDORD:
https://docs.google.com/document/d/1zeWajSKENT1Oe7Ag6Cx7z0L9Qc0lOsE2PAscoZwhVKc/edit?usp=sharing

Beretning om OLK:
https://docs.google.com/document/d/1iVoT5Nj9MfnTG3RmdHJWCuKy29ZMtkdAGho7hMDhjEw/edit?usp=sharing

Mål og evaluering:
https://docs.google.com/document/d/1r3HF7cfrg0RwZFJ9iNy7z7KuKLwEdtuA1iZCRu9tCrk/edit?usp=sharing
 









3 kommentarer:

  1. Hej Ulla Maria
    Super fedt forløb :-) Har du skabelon til foldebøger med billede og tekst af Ivan og Hr. Olsen og deres billede? På forhånd tak
    majaoverton@gmail.com

    Vh Maja Iversen

    SvarSlet
  2. Kamilla Hjort Jensen10. oktober 2022 kl. 07.04

    Jeg kunne også godt tænke mig skabelonen til foldebogen :-)

    SvarSlet
  3. Hej Ulla Maria,

    Må jeg spørge hvor du har de fine tegninger fra? Jeg skal arbejde med OLK i næste uge og kan simpelthen ikke finde tegninger til at bruge.

    Mvh
    Lene

    SvarSlet